Moji izumi obrađena lektira Nikole Tesle. Lektira sadrži detaljan prepričani sadržaj, analizu dela, književne elemente i beleške o piscu, sve potrebno za kvalitetnu obradu i aktivno sudelovanje u nastavi. Pročitajte kompletno delo Moji izumi >> Analiza dela Autobiografija Nikole Tesle, jednog od najvećih genija u istoriji čovečanstva Moji izumi, na … [više]
Nikola Tesla
Nikola Tesla rođen je u noći između 9. i 10. jula 1856. godine u malom selu Smiljani u porodici oca Milutina, pravoslavnog sveštenika i majke Georgine Mandić.
Teslina porodica prezimena je Draganić, a pretpostavka je da prezime Tesla potiče iz rimskog naselja Tesleum blizu Radučevog rodnog mesta Nikolinog oca. Druga teorija je da je porodica dobila nadimak Tesla zbog nasledne ličnosti koju su svi imali, a to su istaknuti prednji zubi, koji su podsećali na ose koje se zovu "tesla".
Osnovnu školu pohađao je u Smiljanu, nakon čega se upisao u gimnaziju u Gospiću i u nižoj realnoj gimnaziji u Rakovcu kod Karlovca, gde je i diplomirao. Njegovi trenuci u ranijoj životnoj fazi bili su ispunjeni druženjem sa prijateljima, hvatanjem ptica i čitanjem.
Nakon završetka srednje škole, napravio je dvogodišnju pauzu, i uprkos tome što su ga roditelji pritiskali da postane sveštenik, Nikola je 1875. godine odlučio da upiše fakultet tehničke nauke u Gracu.
1881. godine otišao je u Budimpeštu gde je dobio posao u telegrafskom uredu kao crtač, a zatim se preselio u centralu. Tesla je objavio svoje otkriće magnetnog polja svom šefu, a nakon što je centrala prodata, Puskas ga je poslao u Pariz, nadajući se da će Tesla moći da konstruiše motor sa rotirajućim magnetnim poljem.
U Parizu je pokušao da napravi svoj izum, ali nije bilo interesovanja, pa je radio na istosmernim mašinama, a za kompaniju Kontinental Edison konstruisao je automatski regulator. Iako je mnogo puno, Tesla je pronašao vremena da sastavi dvofazni indukcijski motor.
Početkom 1880. godine, Tesla je otišao u Prag da bi ispunio očevu želju i završio svoje obrazovanje na Univerzitetu. Nažalost, nema dokaza da je upisan ni na jednu od tehničkih škola. Tesla je uvek govorio da je postigao veliki napredak u Pragu, odakle je otišao u Strazbur, da bi se u proleće 1884. vratio u Pariz. Tokom boravka u Strazburu, Tesla je konstruisao prvi indukcijski motor.
U Ameriku je otišao 6. 6. 1884. godine sa samo četiri centa u džepu i idejom za leteću mašinu.
Ne uspevajući da prikupi dovoljno sredstava za svoj izum, Tesla je na nagovor direktora fabrike dobio posao u kompaniji Edison Machine u Njujorku. Ali ubrzo nakon što nije bio zadovoljan platom, otišao je i 1885. osnovao sopstvenu kompaniju Tesla Electric Light and Manufacturing Compani u Njujorku. Kompanija se bavila proizvodnjom električnih svetala.
U maju 1885. godine Džordž Vestinghaus, direktor kompanije Vestinghouse Electric Company, kupio je prava na Teslin patent za višefazni izmenjivi dinamo sistem, transformatore i motore. Došlo je do takmičenja između Teslinog izmeničnog pristupa i Edisonovog direktnog sistema. Pobedu je odnio Tesla idejom o napajanju naizmeničnom strujom.
1887. godine osnovao je laboratoriju u Njujorku, gde je radio do kraja života. U to vreme je smislio još jedan izum, elektromagnetni motor koji je postao osnova svih mašina, a koji se napaja promenljivom strujom.
1891. izumio je indukcionu zavojnicu, koja se često koristi u radiotehnologiji.
Za vreme svog boravka u Kolorado Springsu od 1899. do 1900. godine, Tesla je došao do možda svog najvećeg otkrića, stacionarnih talasa. Ovim otkrićem uspeo je da dokaže da Zemlja može biti provodnik i da takođe može da deluje kao vilica za električne vibracije u određenoj frekvenciji. Potom je uspeo da zapali 200 sijalica koje nisu bile povezane žicom na rastojanju od 40 kilometara, a svaka je osvetljavala krug od 41 metra. Nikola Tesla je za svoj naučni rad odlikovan medaljom Edison, poznatom kao najveća nagrada Američkog instituta inženjera elektrotehnike.
Njegovom velikom zaslugom smatra se da se široko korištenje naizmenične struje. Tokom svoje karijere realizovao je oko 1.000 izuma i patenata, a izumio je indukcijski motor, trofazni sistem za prenos snage, generator i transformator za visokofrekventne struje.
Tesla je takođe poznat kao jedan od začetnika radio inženjerstva, otkrio je sistem za daljinsko upravljanje i signalizaciju, pronašao novi sistem osvetljenja i dizajnirao visokofrekventne alternatore kao osnovu emisijskih radiostanica. Proizveo je elektromagnetne talase i otkrio princip rezonancije za radio veze.
Umro je 7.1.1943. u 87. godini u njujorškom hotelu. Telo je prevezeno u mrtvačnicu Frank D. Campbello u blizini avenije Madison i kremirano na groblju Ardsleyu.
Od 1956. pepeo Nikole Tesle nalazi se u Muzeju u Beogradu, dok je iste godine u Smiljanu postavljena spomen-ploča.