Nadžnjeva se momak i djevojka obrađena lektira. Lektira sadrži detaljnu analizu pesme, analizu dela i književne elemente, sve potrebno za kvalitetnu obradu i aktivno sudelovanje u nastavi.
Pročitajte kompletnu pesmu Nadžnjeva se momak i djevojka >>
Analiza dela
Nadžnjeva se momak i djevojka je narodna lirska poslenička pesma. Izraz poslenička pesma znači pesma o radu. Posleničke pesme su narodne pesme koje govore o vremenu većih poljskih radova kao što su žetva, setva, raznorazne mobe i slično. Uglavnom, sve posleničke pesme, pored motiva rada imaju i motiv ljubavi dvoje mladih.
U narodnoj književnosti, kao i u narodnim običajima, ranije, u vreme tih poslova, ispevavane su mnoge pesme. Kada bi se ljudi okupili na njivi, svako je imao svoj zadatak, a u vreme samog obavljanja posla ili u pauzama za ručak i uzimanje vode, pevali su pesme. Obično, kada se okupi veći broj ljudi, kao na prelima, uvek se tu nađu i neki mladi ljudi koji imaju simpatije jedno prema drugom, pa se okupljeni, na njihov račun šale ili prenose informacije koje u to vreme nisu razmenjivane kao danas. Na primer, momak tada nije otvoreno devojci pokazivao simpatije, već bi kroz pesmu, samostalno ili uz pomoć drugih ljudi, otkrivao svoje namere, isto tako bi radila i devojka.
Nadžnjeva se momak i djevojka je jedna od najpoznatijih posleničkih pesama. U njoj, pored motiva rada, imamo i ovaj drugi motiv, muško-ženski, neizostavan u takvim pesmama, ali, on ne sadrži samo simpatiju momka sa devojkom, nego i svojevrsno nadjačavanje. Osnovna ideja pesme jeste pokazati ravnopravnost polova. Štaviše, ne samo da je devojka ili žena, ravnopravna s muškarcem, već ona može biti i mnogo bolja od muškarca. To se u pesmi Nadžnjeva se momak i djevojka upravo i dokazuje.
Književni elementi
Književni rod: lirika
Književna vrsta: narodna pesma
Podvrsta: poslenička pesma (žetelačka)
Ideja: Žene nisu slabiji pol. Žena je, u nekim stvarima, jača od muškarca.
Analiza pesme, citati
Pesma Nadžnjeva se momak i devojka sastoji se iz tri slike. Prva slika pokazuje sam čin žetve, druga slika se odnosi na veče posle žetve, dok je treća slika smeštena u jutro posle žetve. U sve tri slike, pokazuje se odnos snaga momka i devojke, kao jedna vrsta njihove ljubavne igre. Oni, zainteresovani jedno za drugo, žele da pokažu sebe u najboljem svetlu i da zadobiju primat u tom odnosu. Iako se u pesmi ne vidi njihov direktan kontakt i odnos, uzimajući u obzir tematiku i motive posleničkih pesama, jasno je da je nadžnjevanje, možda, njihov prvi kontakt. Često su se, u ranija vremena, simpatije sretale samo na mestima većeg okupljanja, na njivama prilikom rada, na nekim obredima i običajnim dešavanjima, ili na prelima i zborovima kao mestima zabave. U svakom slučaju, uvek je prisutan neki drugi uzrok susreta dvoje zaljubljenih, i često se kroz neke druge aktivnosti dokazuje međusobna simpatija.
Nadžnjeva se momak i djevojka:
Momak nažnje dvades’t i tri snopa,
A djevojka dvades’t i četiri.
Pesma počinje informacijom o žetvi i nekoj vrsti takmičenja u istoj. Dobijamo informaciju da se momak i devojka nadžnjevaju, što znači da se takmiče ko će više snopova žita požeti. U trećem stihu dolazimo do neočekivane informacije, a to je da je devojka požela više žita od momka.
Sledeća slika nas vodi u veče nakon žetve. Tu dobijamo druge informacije, ali, ishod je isti.
Kad uveče o večeri bilo,
Momak pije dvades’t i tri čaše
A djevojka dvades’t i četiri.
Momak i devojka su prisustvovali zajedničkoj večeri, na kojoj je devojka popila više od momka. Iako je devojka i iako devojke nisu, u ranija vremena, javno imale pravo piti, narodni pevač ovde devojku izjednačava sa muškarcem po tom pitanju. I ne samo da je izjednačava, nego, ponovo joj daje prednost. Ona ponovo pobeđuje momka. Njena fizička otpornost, kao i snaga iz prethodne slike, nanovo su u nadređenom položaju u odnosu na muškarca.
U ove dve slike, imamo simboliku brojeva 23 i 24. S obzirom na to da dan traje 24 časa, ovde bi se ta simbolika ogledala u jednoj potpunosti devojke, u njenoj zaokruženosti i celovitosti. Dok, s druge strane, momak žanje 23 snopa i pije 23 čaše, dakle, fali mu ta jedna crta koja bi ga dovela u jednak položaj sa devojkom. Uzimajući u obzir da narodni pevač devojci daje primat, momak je dobio maksimum, 23, ali, preko toga ne može, do celovitosti ne može. Celovita, u ovom slučaju, može biti samo devojka, ili žena, tj. osoba ženskog pola.
Poslednja slika nas dovodi u dan posle, odnosno u jutro posle njihovog nadmetanja, i to je kulminacija čitave predstave o devojci:
Kad u jutru beo dan osvanu,
Momak leži ni glave ne diže,
A djevojka sitan vezak veze.
Sutradan, kada je nadmetanje tj. nadžnjevanje završeno, momak je ostao da spava, a devojka je počela da veze. Ovo zapravo znači da devojka nije bila superiorna iz razloga što se svom snagom upirala da bude jača i bolja, već što je po prirodi takva. Ona i sutradan, kada više nema potrebe za nadmetanjem biva bolja od momka jer ona, zaista, i jeste bolja i vrednija. Momak, s druge strane, spava, što ne znači samo da je on potrošio svu svoju snagu na nadmetanje s devojkom, već da je inertniji od nje. Muškarac je inertniji od žene. Daje sve od sebe samo kada za to postoji razlog. U ovom slučaju, momak je davao sve od sebe samo dok se nadmetao sa devojkom, a, nakon toga, on spava. Devojka, pak, veze, i time nam narodni pevač daje do znanja da ne samo da je ona vrednija od momka i jača, kao takva, već da njoj ono nadmetanje uopšte nije teško palo. Ona se nadmetala, pokazala da je jača i nastavila sutradan sa svojim aktivnostima. Njena snaga je pokazana ne samo u nastavku aktivnosti ujutro, već i terminom sitan vez što znači ne bilo kakav vez već vez za koji je potrebno mnogo veštine, strpljenja i snage. To nam, pored devojačke snage, govori i o njenom talentu, osećaju za lepo, kao i predstavu devojke kao buduće vrlo dobre i dostojanstvene žene, majke i stuba porodice.
Ostavite odgovor