Božanstvena komedija obrađena lektira Dantea Aligijeria. Lektira sadrži detaljan prepričani sadržaj, analizu dela, književne elemente, analizu likova i beleške o piscu, sve potrebno za kvalitetnu obradu i aktivno sudelovanje u nastavi.
Analiza dela
Božanstvena komedija je delo velikog italijanskog pesnika Dantea Aligijerija. Podeljeno je na tri dela – „Pakao„, „Čistilište“ i „Raj“. Dante je ovom delu dao naziv „Komedija“, ali je Đovani Bokačo svojevremeno dodao pridev „Božanstvena“. Božanstvena komedija je veoma važna za italijansku, ali i svetsku književnost – poslednje je veliko delo napisao u srednjem veku, nakon kojeg je nastupilo književno doba renesanse.
Dante na epski način opisuje zamišljeni trodnevni put kroz Pakao, Čistilište i Raj na koji kreće uz pomoć velikog pesnika Vergilija. Vergilije u ovom delu predstavlja glas razuma, a poslan je Danteu da bude njegov vodič na ovom životnom putovanju. Poslala mu ga je njegova pokojna ljubav Beatriče koja u delu simbolizuje božju milost. Osetila je Danteov očaj dok je lutao šumom i tražio neke životne odgovore, koje je kasnije uz pomoć saputnika pronašao na putu kroz pakao, čistilište i raj. Vergilije je proveo Dantea kroz Pakao i Čistilište, a Beatriče kroz Raj.
Božanstvena komedija napisana je u tercinama, a svaki od tri dela sastoji se od 33 pevanja iste dužine. Uključeno je i uvodno pevanje s kojim je postignuta značajna brojka 100. Broj tri simbolički se provlači kroz sve delove Komedije, a svaki od njih završava rečju „stelle“ – zvezde.
Danteov put počinje u Paklu koji alegorijski prikazuje svet, ističući sva njegova zla – pokvarenost, mržnju, ubistva, promiskuitet, prevaru, preljube, itd. Pakao je smešten u zemljinoj utrobi i podeljen je na devet krugova. Grešnici su u paklu smešteni po različitim krugovima, ovisno o svojim gresima. Oni manje grešni nalaze se u gornjim krugovima pakla, a što su gresi teži, oni su niže smešteni i njihova je kazna veća. U poslednjem krugu na dnu Pakla nalazi se sam Lucifer koji u svojim ustima drži tri najteža grešnika.
Čistilište je mesto na kojem se nalaze oni koji nisu mnogo sagrešili, ali nemaju potpuno čistu dušu pa ne mogu ići u Raj. U Čistilištu postoji sedam krugova, a nakon što se duše očiste, mogu da idu u Raj.
U Raju se nalaze sve pravedne i neokaljane duše koje su zaslužile da vide Boga, a vrata Raja čuvaju anđeli. Sastoji se od devet nebesa koja se okreću oko Zemlje.
Književni elementi
Književni rod: epika
Književna vrsta: religiozni spev. Komedija – kako je prozvano od samog autora, iako nije reč o dramskom delu komičnog karaktera. U srednjem veku su se dela pisana u stihovima, u kojima je radnja išla od tragičnih dešavanja do sretnog završetka, nazivala komedijom.
Stih: 14233 stiha u jedanaestercu i tercinama koje se rimuju
Vreme radnje: radnja započinje na Veliki petak 8. aprila 1300. godine i traje sedam dana
Mesto radnje: mračna šuma, pakao, čistilište, raj
Tema: Danteovo putovanje kroz Pakao, Čistilište i Raj
Ideja: prikaz zagrobnog života u kojem svako dobije ono šta je zaslužio tokom života na Zemlji
Prepričano delo
Poema se sastoji od 14233 stiha u jedanaestercu i tercinama koje se rimuju. Poema je podeljena na tri dela: Pakao, Čistilište i Raj. Pakao ima devet krugova, Čistilište je podeljeno na devet delova, a Raj na devet neba.
Uz pomoć pesnika Vergilija, Dante postaje svestan misterije bola, političkih protivnika, a pritom iznosi prkos, fantastiku, tragediju i veliku strast. U čistilištu posmatra put iskupljenja i oslobođenja čoveka od materijalnih zavisnosti i njegovo usavršavanje. Pesnik ovde otkriva raj kao harmoniju, jedinstvo čoveka i kosmosa i ljubav koja „pokreće sunce i ostale zvezde“.
Pakao
Na polovini ljudskog veka u 35. godini života Dante se izgubio u mračnoj šumi, a kada se u zoru posle celonoćnog lutanja našao na vrhu nekog brda, isprečile su mu se tri opake zveri: besni lav, šareni panter i mršava gladna vučica. Preplašen onim što je video Dante počne da beži prema šumi, kada se odjednom pred njim pojavi Vergilije, koji mu obećava da će ga spasiti, ali pre toga mora proći kroz pakao, čistilište i raj.
Dante i Vergilije stignu pred vrata pakla gde Dante odmah primeti natpis na kojem piše „Odreknite se svake nade vi koji ulazite“. Nisu još ni ušli, a već su čuli strašne krike, kletve i plač. Preko ravnice gde je tekla tamnožuta reka videli su mnogo duša kako panično beže. Bile su to duše svih lenština i ljudi koji su tokom života mislili samo na sebe. Sada su osuđeni na neprekidno trčanje jer ih progone ose i stršljeni.
Dante i Vergilije su napokon stigli do obale reke Aheron gde nesretne duše čekaju da ih Haron preveze na drugu stranu u večnu tamu. Kada je primetio Dantea (živog čoveka) Haron se naljuti i odbije da ga prevede na drugu stranu. Vergilije ga umiri rekavši Haronu da Dante putuje po odluci Boga. Odjednom se zatrese zemlja, Dante se onesvesti i kada se probudio našao se na drugoj strani u prvom krugu pakla. U prvom krugu obitavaju stanovnici limba, oni koji su živeli pre Hrista pa nisu bili kršteni. Ne trpe večne muke nego svo vreme uzdišu u želji za Božjom milošću. U prvom krugu Dante sretne Aristotela, Platona, Homera, Cezara, Sokrata, Ovidija, Horacija…
Zatim dolaze pred drugi krug pakla koji čuva nekadašnji kralj Krita Minos, sada pola čovek, a pola neman. On stoji kao čuvar pred kog dolaze sve grešne duše koje ispovedaju grehe, a kada čuju osudu kreću dalje u pakao za broj krugova koliko se puta rep omotao oko tela Minosa. Iako nevoljno, ali svejedno pušta Dantea u drugi krug pakla gde se nalaze duše onih koji su posegnuli za nedozvoljenom ljubavi.
Sve duše u ovom delu pakla raznosi vetar koji nikada ne prestaje. Dante sretne Kleopatru, Semiramidu, Parisa i druge poznate ljubavnike. Kada je vetar napokon malo oslabio Dante je uspeo da porazgovara sa ljubavnicima Paolom Malatestom i Frančeskom da Rimini koje je ubio Paolov brat Đansioto kada ih je zatekao u preljubu. Dante je toliko bio pod utiskom nesrećne priče da se onesvestio.
Kada je napokon došao k sebi pred njim se stvori treći krug pakla u kojem je večna tuča i kiša. U trećem krugu se nalaze proždrljivci i pijanice na koje pazi troglavi pas Kerber, urlajući na njih i razdirući ih uz pomoć svojih kandži.
Četvrti krug pakla čuva nekadašnji bog bogatstva Platon, a sada neman. Ovde se nalazi najveći broj grešnika. Sa jedne strane su škrtice, a sa druge rasipnici. Njihovo je da svaki dan guraju kamenje prema sredini kruga gde se potom sudare, svađaju i vraćaju istim putem nazad. Tako svaki put.
U petom krugu se nalazi močvara Stiks koja okružuje grad Dis. Dok se u dubinama dave lenji, u blatu močvare se tuku srditi.
Uz pomoć skeledžije Fergija Dante i Vergilije stižu u šesti krug pakla. Đavoli koji su stajali na ulazu nisu dozvolili Danteu da uđe, a kada nije upalilo ni Vergilijevo objašnjenje, pojavio se nebeski anđeo koji je prišao gradskim vratima, otvorio ih pa su tako Dante i Vergilije napokon uspeli da uđu. Ušavši Dante primeti mnogo otvorenih grobova iz kojih se čuju urlici, a u kojima se prže krivoverci jer nisu verovali u besmrtnost duše. Obilazeći groblja Dante je uspeo da popriča sa Farinatom degli Uberti, vođom gibelina, a koji mu proriče da će biti prognan iz svog grada.
Udišući odvratan smrad, pesnici kreću prema sedmom krugu pakla gde se nalaze siledžije i nasilnici. Na ulazu ih dočekuje Minotaur (polubik i polučovek). Sedmi krug se sastoji od tri pojasa. U prvom su siledžije protiv bližnjih koji su uronjeni u reku vrele krvi Flegaton gde se kuvaju, a svaki put kada pokušaju da provire kentauri ih gađaju oštrim strelicama. Dante prepozna Aleksandra Velikog i Atilu. U drugom pojasu borave samoubice koji su pretvoreni u drveće sa ljudskim osećanjima i jalovo grmlje, a muče ih harpije i gladne kuje. Pesnici napokon stignu do trećeg pojasa, peskovitog predela gde na sve one koji su zgrešili protiv Boga i prirodnih zakona, pada ognjena kiša. Lihvari tako sede pogureni, sodomiti trče okolo, a bogohuljci leže na leđima.
Dante i Vergilije se približavaju osmom krugu pakla u koji će ih prevesti zmaj Gerion. On je oštra neman čovečjeg lica i oštrog repa, a znak je prevare. Gerion je čuvar osmog kruga u kojem se nalaze varalice. Dante i Vergilije se smeste na njegova leđa i on ih polako spusti na dno strašnog ponora. Osmi krug se sastoji od 10 zlih jaruga, a u kojima se nalaze varalice. U prvoj su zavodnici i svodnici koje šibaju demoni sa rogovima.
U drugoj su laskavci uronjeni u ljudski izmet; u trećoj simonisti ili svi oni koji su za života trgovali crkvenim dobrima i položajima, koji stoje u kamenim rupama sa glavom prema dole, a tabane im pritom liže plamen; u četvrtoj se nalaze lažni proroci i vračevi sa licem iznad leđa i hodom unazad; u petoj su oni koji su trgovali građanskim častima uronjeni u vruću smolu; u šestoj su licemeri koji neprekidno plaču jedva se krečući ispod tereta od pozlaćenog plašta napravljenog od olova; u osmoj lažni savetnici koji se kreću okruženi gorućim plamenovima, Dante ovde susreće Odiseja i Diomeda; u devetoj, demoni ranjavaju one koji su prouzrokovali svađe između ljudi iste krvi i vere; u desetoj su krivotvoritelji koji pate od strašnih bolesti.
Oba pesnika napokon stignu do bunara u kojima stoje zavezani Antej, Nimrod i Efijalt. Jednom su se digli protiv Boga, a sada osuđeni čuvaju ulaz u najdublji deo pakla gde se nalaze najveći grešnici, izdajice. Antej ih zahvaljujući Vergiliju spusti na dno pakla u deveti krug. Na površini smrznute reke Kocite leže izdajice dobročinitelja, rođaka i domovine. Na dnu se nalazi Lucifer sa tri lica: crveno, crno i žućkasto, dok mu troja usta grizu i melju trojicu izdajnika Bruta, Judu i Kasija.
Lucifer na sebi ima šest krila koji podsećaju na šišmiševa krila, a kojima stalno maše i na taj način smrzava vodu. Iz usta mu izlazi krvava slina, a iz očiju teku suze. Vergilije je uzeo Dantea u naručje i uhvativši se za dlake na Luciferovim rebrima počeli su da se spuštaju prema izlazu iz pakla.
Čistilište
Čistilište je drugi deo Božanstvene komedije koje se sastoji od trideset i tri pevanja. Posle napornog uspona pesnici dolaze na površinu i nađu se na obali brdovitog ostrva usred Okeana, koji predstavlja čistilište. Ono je podeljeno na predčistilište, pravo čistilište i zemaljski raj. Kada su se umili i sa sebe saprali paklenu čađ, Dante i Vergilije počinju da se penju. Prvo su dospeli u predčistilište gde su prenoćili.
U snu se Danteu prikazao anđeo koji mu na čelo zareže sedam puta slovo „p“. Radi se o sedam smrtnih greha ili sedam krugova čistilišta kroz koje je trebao proći, a jedno po jedno „p“ će se brisati kako bude izlazio iz kojeg kruga. Kako su prolazili kroz sedam pojaseva pesnici sreću škrtice, oholnike, rasipnike, srdite, nezavidnike, lenštine i mrzovoljne. Sedmi pojas je ispunjen živim plamenom jer se ovde čiste putenici. Dante se ne usuđuje da uđe, ali ga na kraju ohrabri Vergilije i odjednom se nađe pred stepenicama koje vode do zemaljskog raja. Dante na kraju zaspe.
Raj
Raj je treći deo Božanstvene komedije koji se sastoji od trideset i tri pevanja. Dante ulazi u Raj očišćen od svih greha. Nakon što se probudio našao se na vrhu brda na livadi prepunoj cveća gde uvek vlada proleće. Ubrzo se pojavi Beatriče, prelepa žena i simbol Božije objave koja će Dantea voditi dalje kroz carstvo nebesko jer Vergilije ne može da prođe, budući da predstavlja ljudski razum.
Kao čista stvorenja počinju da se uzdižu prema Bogu. Put ih pritom vodi kroz devet nebesa koja se vrte oko Zemlje. Prvo predstavlja Mesečevo, drugo Merkurovo, treće Venerino, čevrto Sunčevo, peto Marsovo, šesto Jupiterovo, a sedmo Saturnovo. Osmo predstavlja zvezdu stajalicu, a deveto je kristalno i pokreće sve ostalo. Iznad njih se širi nepokretni Empirej, koji obuhvaća sav nemir, a u njemu se nalazi Bog. Danteu se na ovom mestu napokon ispuni želja da vidi tajnu Svetog Trojstva.
Analiza likova
Likovi: Dante, Vergilije, Beatriče
Dante – autor i glavni lik koji svoje putovanje započinje s 35 godina. Šuma u koju je zalutao predstavlja sve ono loše što ga je sprečavalo da dođe do Boga. Da bi se iskupio za svoje grehe, mora da prođe kroz pakao koji se sastoji od više krugova. U ovom delu možemo da spoznamo Dantea pesnika i pisca te Dantea koji je glavni lik. Razlikuju se po tome što Dante koji prolazi kroz Pakao oseća žaljenje prema grešnicima, dok autor ne pokazuje emocije i on je taj koji je smestio grešnike u krugove pakla koji im pripadaju.
Vergilije – jedan od najvećih rimskih pesnika. U ovom delu simbolizuje ljudski razum i Danteov je vodič kroz Pakao. Poslan je od strane Beatriče da vodi Dantea pravim putem. Neke od njegovih brojnih vrlina su odlučnost i mudrost.
Beleške o piscu
Dante Aligieri je živeo od 1265.-1321. i bio poznati italijanski književnik i autor besmrtnog dela „Božanstvena komedija“. Rođen je u Firenci. Sin je Aligiera di Belinsiona i njegove prve žene Bele, kćerke Durana di Skolaja Abatija. Rođen je u jednoj od najstarijih plemićkih porodica, a samo nekoliko godina nakon rođenja umire mu majka Bela. Otac se nakon toga još jednom oženio.
Bio je najveći italijanski nacionalni pesnik. Aktivno je učestvovao u političkim borbama između gvela i gibelina, te je po pobedi neprijateljske strane 1302. godine bio prisiljen da do smrti živi u progonstvu. Bio je političar, filozof, tvorac književnog italijanskog jezika, a pre svega pesnik. Dante je ostavio niz dela u kojima iznosi svoje filozofske i političke poglede i razmatranja o italijanskom književnom jeziku.
Prvo Danteovo delo bila je knjižica „Mladalački život“ 1292 – 1293. godine u kojoj je slavio lepotu Beatriče. Delo je napisano u prozi gde je umetnuo jednu, baladu, jednu šestinu, 25 soneta i 4 kancone. Na osnovu idealizovanog koncepta ljubavi i u duhu firentinske pesničke škole „dolce stil nuovo“, Beatriče se uzdigla do nadzemaljskog simbola.
„Gozba“ je druga knjiga koja je nastala u periodu kada je Dante pokušavao ugušiti bol zbog Beatričine smrti. Gozba je knjiga napisana u alegorijskoj formi i napisana narodnim jezikom.
Dante započinje rad na svojoj Božanstvenoj komediji 1307., delu koje je preraslo u najveće dostignuće srednjovekovne literature i jedno od najvećih književnih ostvarenja čovečanstva. Dante nas vodi kroz Pakao, Čistilište i Raj i oživljava pred nama grandioznu galeriju likova, od mitoloških i istorijskih ličnosti pa do svojih savremenika, i predočava neverovatnom snagom izraza, svu skalu ljudskih poroka i strasti.
Mada je Danteova komedija još u mnogo čemu srednjevekovno delo, u njemu već izbija kritički duh novog vremena, koji se ne ustručava da napadne crkvu i njene dostojanstvenike, a sa mnogo razumevanja prikazuje slabosti i veličinu ljudske prirode i uzvisiti napredne težnje ljudskog duha. Božanstvena komedija izvršila je ogroman uticaj na razvoj kasnije evropske književnosti, a tragove joj nalazimo i kod starih hrvatskih pisaca.
Dante Aligieri je umro u septembru, 1321., tek što je završio Božanstvenu komediju, nakon skoro 15 godina.
Ostavite odgovor