Dio Jevađelja po Mateju čini i niz Isusovih učenja koje je on navodno na gori pripovedao svojim apostolima i učenicima. Zato su ona zajedno nazvana „Beseda na gori“. Ta učenja kasnije su postale izreke koje se primenjuju i danas. Isus je svoje besede govorio na planinskom obronku pred učenicima, ali i drugim ljudima, okupljenim u želji da čuju Isusovu reč. I danas se provodi diskusija o pitanju na kojem je mestu održan ovaj govor. Spominju se mnoge gore i planine u Aziji i na Bliskom Istoku, iako neki tumači kažu da je gora u ovom slučaju samo metaforički izraz, kako bi se Isusov govor simbolički povezao s Mojsijevim penjanjem na planinu na kojoj je dobio Deset zapovesti.
Sam početak Beseda čine brojna blaženstva, zatim seldi Isusovo učenje molitve Očenaš, pa saveti kako postupati sa Zlom, a za kraj Isus govori o pravilima života i molitve, koja su okrunjena poslednjim, Zlatnim pravilom.
Ove Isusove mudrosti pronalazimo i kod drugih jevanđelista, ali su, primerice kod Luke, razbacana po poglavljima, dok su kod jevanđelista Mateja okupljena pod jednim naslovom. Naučnici veruju da je Matej to učinio kako bi Isusovo učenje bilo sabrano, a time i preglednije, jer bi ova pravila trebala da budu temelj hrišćanskog nauka. Ipak, drugi jevanđelisti napominju da Isus nije sve besede rekao na jednom mestu, na gori, već tokom svog celokupnog delovanja.
Zbog svog sadržaja, „Beseda na gori“ smatra se Isusovom dopunom, ali i komentiranjem tj. pojašnjenjem Mojsijevih Deset zapovesti. Tako je Isus postao najveći i istinski tumač Mojsijevih zakona. Kasnije su ova učenja postala temelj promišljanja velikih svetskim mislilaca i filozofa, a smatra se da su postala začetnikom hrišćanskog pacifizma.
Kratak sadržaj prepričano
Blaženstva
Isus je otišao na goru i stao da podučava svoje učenike. Rekao im je da je blago siromašnima duhom jer kraljevstvo nebesko će da bude njihovo; blago žalosnima jer oni će da se uteše; blago je krotkima, oni će da baštine zemlju; blago gladnima i žednima, oni će da se nasite; milosrdni će da dobiju milosrđe, čisti srcem će da gledaju Boga. Mirotvorci će da se zovu sinovima Božjim, a Kraljevstvo nebesko će da pripadne onima koji su progonjeni zbog pravednosti. Blago i apostolima kada ih progone zbog Isusa, jer će da dobiju platu na nebesima!
Sol zemlje i svetlost sveta
Isus je rekao učenicima da su oni sol zemlje i ako postanu bljutavi, zemlja više neće imati s čime da se zasoli. Onda ni oni više neće ništa da vrede. Biti će samo pesak koji će se baciti i po njemu će ljudi da gaze. Zatim je Isus rekao da su apostoli svetlost sveta i ne mogu se sakriti kao ni grad koji svetli na gori. Upravo zato ne smeju da se skivaju kao sveća pod posudom, već moraju da svetle svima, poput sveće na svećnjaku koja osvetljava celu kuću. Upravo tako moraju i oni da svetle, da pokazuju ljudima dobra dela što čine u ime Oca na nebu.
Kršćanski zakon usavršenje Mojsijeva
Isus je napomenuo učenicima da nije došao da ukine dosadašnje Zakone i Proroke, već da ih ispuni. Ako se i jedan Zakon bude ukinuo ili se ne bude poštivao, ni jedan više neće biti u funkciji. A oni koji ukinu i jedan zakon biti će najmanji u Kraljevstvu nebeskom. Onaj tko bude podučavao zakone pridržavao ih se, biti će velik u Kraljevstvu nebeskom.
Nova pravednost veća od stare
Isus opominje učenika da njihova pravednost mora da bude veća od pravednosti pismoznanaca i farizeja jer inače neće moći da uđu u Kraljevstvo nebesko.
Srdžba
Isus je podsjetio učenike da stari zakoni govore „Ne ubij“, a onome tko ubije bit će suđeno. Isus nadopunjava taj zakon i kaže da će se suditi i onome tko brata nazove glupanom, a onaj tko brata nazove luđakom, past će u pakleni oganj. Isto tako, žrtva se ne sme prinositi pre nego se braća u svađi ne izmire. Isus uči apostole da moraju da se izmire sa svojim protivnicima pre nego dođu na sud. Ako dođu do suca nepomireni, mogu da završe u tamnici iz koje neće moći do izađu pre nego plate sve dugove.
Preljub
Rečeno je da se preljub ne sme činiti. Isus napominje da je preljub u srcu učinjen već i ako se žena pogleda s požudom. Kaže da se iskopa oko koje gleda ženu sa žudnjom, jer bolje da propadne jedan ud, nego celo telo koje će zbog žudnje da završi u paklu.
Rastava
Isus poručuje da je u starim Zakonima rečeno da onaj tko otpusti ženu, mora i njoj dati dopuštenje da ode, ali napominje da je takvo otpuštanje žene zapravo navođenje na preljub, osim ako nije otpuštena zbog bludništva. Isto tako, preljub je i oženiti se otpuštenom ženom.
Zakletva
Isus kaže da se verovalo da se ne treba krivo zaklinjati, već sve svoje zakletve izvršiti Gospodinu, ali on poručuje da se ne treba nikako kleti. Ni nebom se ne valja zaklinjati jer je ono Božje prestolje, ni zemljom, jer ona je njeno podnožje, ni Jeruzalemom jer je on Kraljev grad, a ni svojom glavom. Sve što možemo je odgovoriti da ili ne, više od toga je Zlo.
Osveta
Iako stari zakon kaže „Oko za oko, zub za zub“, Isus poručuje da se ne opiremo Zlu, pa ako nas netko pljusne na jedan obraz, okrenimo mu drugi. Ako nam netko želi oduzeti gornju haljinu, trebamo mu dati i donju, a ako nas sile hodati milju, mi trebamo da prehodamo dve. Podarimo što god da se od nas traži i pozajmimo ako od nas traže pozajmicu.
Ljubav prema neprijateljima
Rečeno je da treba ljubiti bližnjega, a mrziti neprijatelja. Isus kaže da treba ljubiti i neprijatelja, a moliti za naše progonitelje. Nema dobrog dela u ljubljenju onih koji nas ljube, niti ako pozdravljamo samo svoju braću. Trebamo biti savršeni, poput Oca nebeskog.
Milostinja u skrovitosti
Isus je poručio apostolima da kada budu davali milostinju, neka to čine u tajnosti. Ne trebaju to da razglase i rade pred svima, jer to ih čini licemerima. Samim time što daju milostinju, oni primaju svoju platu. Isus kaže da kada su milosrdni „neka ti ne zna levica šta čini desnica“, što znači da milostinja mora da bude skrovita i tek tada će da bude uzvraćena.
Molitva u skrovitosti
Također, Isus poručuje da se i moliti treba u skrovitosti, a ne u sinagogama i raskrižjima, onako kako to čine licemeri. Samo molitvom primamo svoju platu. Moramo se moliti u skrovitosti jer tamo se nalazi Otac, koji će onda da vidi i čuje našu molitvu i da na uzvrati.
Prva molitva. Očenaš
Pri molitvi ne možemo da blebećemo kao pogani. Mnoštvo reči ne znači da će ona da bude uslišana, jer Otac zna šta nama treba i pre nego tražimo. Treba da molimo Očenaš.
Post u skrovitosti
Za vreme posta ne treba da budemo smrknuti, kao oni što se pretvaraju slabi samo da bi pokazali svoj post. Post treba da držimo za sebe jer samim time što postimo, primamo svoju platu, bez dodatnih hvalospeva. Upravo zato treba da se pomažemo i umijemo dok postimo, da ljudi ne primete da postimo i tek tada će naš Otac to da vidi i uzvrati.
Osigurano blago
Isus nam poručuje da ne zgrćemo blago na zemlji, gde će rđa da ga nagriza, moljci jedu, a lopovi da ukradu. Mesto toga trebamo da zgrćemo blago na nebu, gde nitko ne može da ga ukrade ili ošteti, a tamo gde nam je blago, tamo nam je i srce.
Nutarnja svetlost
Isus kaže da je čoveku oko svetiljka. Ako je oko bistro, celo naše telo će da bude bistro, a ako je oko nevaljalo i tamno, celo telo je tamno. Ako je svetlost u nama tamna, sve oko nas će takođe da bude tamno.
Ne može da se služi dvojici gospodara
Ne može da se služi dvojici gospodara jer ili ćemo jednog da mrzimo, a drugog volimo ili jednog da preziremo a uz drugog se prianjamo. Tako ne možemo da služimo i Bogu i bogatstvu.
Pouzdanje u Božju providnost
Isus nam poručuje da ne budemo zabrinuti za svoj život, da ne brinemo šta ćemo da jedemo ili šta ćemo da obučemo. Život je vredniji i od jela i od odela. Ni ptice na nebu niti žanju niti sade, a ipak se hrane jer ih hrani Nebeski Otac. A ljudi su Bogu još i vredniji od ptica. Zabrinutost nam neće dati ni haljina ni više hrane. Ni ljiljani se ne muče, niti se brinu, a opet su najlepši u onome što nose na sebi. Ako je tako ljiljanima i travi, neće li se onda Bog pobrinuti da i nas tako lepo odene. Zato ne treba da budemo zabrinuti jer će nam Bog dati sve što trebamo. Trebamo samo da se držimo Kraljevstva i Božje pravednosti, a On će nam nadodati sve ostalo. Ne treba da s brinemo za sutra jer „Sutra će samo da se brine za se“. Svakom danu je dosta njegovog sopstvenog zla.
Ne sudite
Ako budemo sudili i samima će da nam sude. Istom merom kojom sudimo drugima, sudit će i nama. Dok gledamo drugima trn, ne vidimo svoj sopstveni. Dok imamo trn u svom oku, ne možemo da vadimo trn iz tuđeg. Tek kada izvadimo trn iz spostvenog oka, možemo da se ponudimo da izvadimo trn i iz oka našeg brata.
Ne obeščašćuje svetinje!
Isus poručuje da ne dajemo svetinje psima, da ne bacamo biserje pred svinje jer će one da ih pogaze, a onda će da se okrenu i rastrgaju nas.
Uspešnost molitve
Ako budemo tražili, biti će nam dano. Ako budemo kucali, vrata će da se otvore. Ako zatražimo, primamo; ako tražimo, naći ćemo i ako kucamo, otvorit će nam se, jer i mi bi svojem sinu dali ako bi nas nešto zatražio. Ako bi nas sin pitao kruha, ne bismo mu dali kamen ili ako nas pita ribu, ne bismo mu dali zmiju. Kad i mi, tako zli, darivamo svoju decu, koliko će nas samo darivati naš Nebeski otac, samo ako ga budemo tražili?
Zlatno pravilo
Ono što želimo da drugi čine nama, moramo i mi činiti njima. To je Zakon i Proroci.
Dva puta
Od dva puta onaj širi vodi u propast, baš zato što mnogi njime idu. Treba da idemo kroz uska vrata, jer tesan put vodi u Život, iako malo ljudi njime ide.
Lažni proroci
Moramo da se čuvamo lažnih proroka. Oni su vukovi koji nam dolaze obučeni u janjeću kožu. Prepoznat ćemo ih po njihovim plodovima, po onome što daju, jer dobro stablo rađa dobrim plodovima, a neveljalo nevaljalim. Zato na smokvi ili grožđu nikada nećemo pronaći trnje.
Pravi učenici
U Kraljevstvo Gospodinovo neće ući oni koji stalno zazivaju njegovo ime, već oni koji vrše njegovu volju. Kada pred Njega dođu oni koji su samo govorili u njegovo ime, Bog će ih poterati kao da ih ne poznaje.
Kuća na steni i kuća na pesku
Zaključak besede na gori
Onaj tko bude izvršavao ove reči Gospodinove, biti će mudar. To je poput gradnje kuće na steni koju ne mogu da sruše ni bujice, ni vetrovi.
Onaj koji čuje ove reči, a ne bude ih izvršavao, biti će lud čovek. Biti će kao da gradi kuću na pesku, koju može da sruši obična kiša i vetar.
Nakon ove Isusove besede svi su ostali zaneseni njegovim rečima. Učio ih je onaj koji ima vlast, a ne običan pismoznanac.
Autor: V.B.
Ostavite odgovor